Kategória nélkül

Konverzió, és ami mögötte van

Új cikksorozatba kezdünk, melyekben egy-egy fontosabb marketing szakszóval foglalkozunk, illetve egy-egy kiemelkedő mutatószámot magyarázunk meg. Ennek első lépéseként most tekintsük át, hogy mi is az a konverzió.

Sok esetben hirdetéseink a weboldalunkra közvetítenek, növelik ismeretségünket, vagy építik közösségünket. Ugyanakkor számos alkalommal nem elegendő ahhoz, hogy a vásárló interakcióba lépjen, és konkrét cselekvést (pl. vásárlást) hajtson végre. Ezekben segíthet a konverzióoptimalizálás.

Mi az a konverziós marketing?

Ha nagyon leegyszerűsítjük a kérdést, azt mondhatjuk, hogy az a cselekvés, amit szeretnénk, ha a fogyasztónk megtenne.

Kicsit bővebben kifejtve a konverzió az az interaktivitás, amelynek célja, hogy maximalizálja azon látogatók arányát, akik a kívánt műveletet végzik el a Te digitális teredben (vásárlás, űrlap kitöltés, kosárba helyezés, alkalmazás telepítés, vélemény írás, telefonálás az ügyfélszolgálattal stb.). Ehhez járul hozzá a konverziós marketingstratégia, amely olyan taktikákat tartalmaz, amelyekkel a weboldalon meglévő forgalomból a lehető legtöbbet lehet kihozni a weboldal kulcselemeinek optimalizálásával a konverziók növelése érdekében.

Fontos, hogy a konverzióhoz a marketingért felelős embernek konverziós arányt kell hozzárendelniük, azt kiszámolva kell beállítani a konverziós hirdetést. Ez gyakorlatilag a hirdetés megtérülési célját jelenti. Ez nem pusztán pénzben értendő, hanem az egyes kommunikációs csatornák összehangolásában is keresendő. Elvégre, ha egyvalamire koncentrálunk összehangolt kampánysorozatban, az elviheti a hangsúlyt más üzenetek közvetítéséről, más aktív kampányokról.

Ennek megfelelően a következő konverziós forrásokról beszélhetünk:

  • Fizetett keresésből érkezők
  • Organikus keresésből érkezők
  • Közvetlen felkeresésből érkezők
  • Referral (azaz más domainről érkező)
  • Közösségi médiából érkezők
  • Emailból érkezők

Eszközök a konverzió növelésére

Az egyik legalapvetőbb eszköz a weboldal-felmérés (audit), mely lehetővé teszi, hogy alapvető adatokat kapjunk honlapunkról funkcionalitásában és felhasználó-barát megjelenésében. Bagatellnek tűnhet, mégis sok esetben egy lassú vagy nem esztétikus weboldal, esetleg egy bonyolult kezelőfelülettel rendelkező honlap az, ami miatt elveszíthető a konverzió. A Megoldás Marketing épp ezért kínál ingyenes weboldal auditot.

Fontos eszköz továbbá a hőtérkép. A hőtérképek vizuálisan ábrázolják a látogatók weboldallal való interakcióját – azokat az elemeket, amelyek felhívják a figyelmüket, azokat, amelyek elvonják a figyelmüket, és így segítenek a viselkedésükre vonatkozó információk aranybányáját feltárni.

Ezekkel az eszközökkel mutathatók ki a weboldal legtöbbet és legkevesebbet kattintott része, vagy épp a görgetési sávok megállítása (amin keresztül pedig az figyelhető meg, mely pontok ragadják meg a látogató figyelmét).

A B2B szektorban bevett szokás a konverzió növelésére az ügyfélhívások elemzése. Az összegyűjtött meglátások segítségével finomíthatók a tartalmaink, új súrlódási pontokat fedezhetünk fel, megérthetjük, milyen megoldásokat keresnek az ügyfeleink.

Visszajelzések kérésére ugyancsak lehetőség van. Az emberek szeretik elmondani a véleményüket, és ha egy értékelésre / véleménynyilvánításra nincs lehetőség a weboldalon, az nem csak az adatok elvesztése miatt probléma, lévén úgyis elmondják rólunk a Google maps vagy a Facebook hozzászólások között.

Ezek között felfedezhetünk új „ügyfél-fájdalompontot”, amelyek egyébként nem biztos, hogy nyilvánvalóak lettek volna. Betekintést nyerhetünk a webhelyen leggyakrabban felmerülő problémákba, amelyek akadályozzák a látogatók élményét, és esetleg megakadályozzák a konverziót.

A munkamenet-felvételek lehetővé teszik a marketingesek számára, hogy megértsék a böngészési viselkedést azáltal, hogy megnézik a látogatók teljes interakciójának felvételeit a weboldalukkal egy adott munkamenet során. Ez jellemzően egérkövetést (pontosabban az egér mozgásának teljes rögzített útját) jelent a gyakorlatban, lehetővé téve a marketingesek számára, hogy részletesen felmérjék a látogatók preferenciáit, azt, hogy hogyan navigálnak a weboldalon, és meghatározzák a súrlódási pontokat, amelyeket ezáltal kijavíthatók.

Ahhoz, hogy folyamatosan felülmúljuk önmagunk (és persze a konkurenciát), olyan iteratív, adatvezérelt megoldásra van szükség, amely bizonyítja, hogy miért működik jobban a weboldal egyik verziója, mint a másik. Ez hirdetések során is igaz. Az A/B tesztelés lehetővé teszi a marketingesek számára, hogy az elemzések és a felhasználói kutatásokból nyert meglátások alapján hipotéziseket állítsanak fel, létrehozzák weboldaluk vagy hirdetésük több változatát, majd teszteljék azokat különböző látogatói szegmenseken, hogy összehasonlítsák, melyik változat vezet több konverzióhoz.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.