Okosító

Miért jó nekünk az online marketing?

Korábban az online marketing egy új irányzatot, egy új médiaformát jelentett. Az elmúlt néhány évben az online marketing nem csak kiegészült, de jelentősége valami mássá vált. Napjainkban nem pusztán abban merül ki immár a jelentősége, hogy a digitális téren keresztüllökve árunkat vagy szolgáltatásunkat vevőket találjunk. Ennél sokkal több, sokkal komplexebb jelenségről van szó: az online marketing az, amit egy vállalkozás jelent ügyfelei számára.

Talán mondanom sem kell, hogy a digitális világban, amiben élünk, a weboldal megléte, és a világos online marketingterv nem stratégiai előny, hanem stratégiai szükségszerűség. Ráadásul, ha van is marketingstratéga, de az nem jó, vagy nem működik, akkor az idő ellenünk dolgozik (és igen, ebben a kontextusban az idő pénz is egyben).

És akkor pontosan miért is fontos ez?

Az első legfontosabb ok, hogy ott éred el az embereket, ahol az idejüket töltik, a pénzüket pedig költik. A HVG cikkét ideidézve, a Gemius által lefolytatott vizsgálat eredménye szerint a 15 év feletti magyar lakosok több mint háromnegyede (77,52%) internetezik, ami több mint 6,4 millió embert jelent. A korcsoportok szerinti bontásból kiderül, hogy a nagyjából 1 milliós Z-generáció (azaz a 15 és 24 év közöttiek) és a mintegy 2 milliós Y-generáció (25 és 40 év közöttiek) közel 100 százaléka netezik. A 2,36 milliós X-generációnál (41 és 56 év közöttiek) ez az arány közel 86 százalékos, míg a 2,2 milliós baby boomereknél (57 és 75 év közöttiek) közel 62 százalékos.

A kutatás szerint 2021-ben 6,75 millió regisztrált felhasználója volt a Facebooknak és 2,59 millió az Instagramnak Magyarországon – ez a lakosság 69, illetve 26 százaléka.

A célközönség tehát ott van az interneten, sőt, a digitális térben nem csak egymással lépnek kapcsolatba, de márkákkal és cégekkel is. A közösségi média minden tevékenységükbe beépül, az iskolától kezdve a munkán át a szórakozásig és a barátokkal való együttlétig, és természetesen a vásárlásokig is, hiszen a közösségi médiában töltött idejük mintegy 37%-át márkás tartalmakkal való interakcióval töltik. Nem is kérdés tehát, hogy az értékes tartalom elhelyezése ott, ahol a célközönsége már görget, a bejövő marketing* hatékony eszköze.

*A bejövő marketing a marketing olyan formája, ahol a célpiacodat bevonzod és ügyfeleket szerezhetsz, szemben azzal, hogy kifelé nyomod rájuk a márkádat, mint például a hideghívás. Ezzel másik cikkünk foglalkozik.

A kis-és középvállalkozások mentőöve

Másodrészről meg kell jegyezni, hogy egy kis-vagy középvállalkozónak nehéz az offline térben a multikkal harcolni. Az AliBútor példáján keresztül beszélve (ami egy néhány főt foglalkoztató, ám minőségi bútorokat kínáló magyar kereskedés) arról, hogy példának okáért egy IKEA vagy egy Jysk mellé települniük aligha lenne okos feladat. Sőt, ha jelen vannak egy lokális piacon, de mellé települ egy XXXLutz vagy ugyancsak egy Jysk, elég nehéz dolga lenne felvennie a versenyt a multik milliárdeurós kommunikációjával.

Az online térben azonban bármilyen hihetetlenül hangzik, az AliBútornak is van esélye labdába rúgni, hova tovább fejlődni, növekedni, és több tízmillió forintos havi bevételeket generálni. A digitális világ ugyanis az a pont, ahol az online marketing fontossága reménysugárként ragyog a kisvállalkozások számára. A digitális marketing tulajdonképpen lehetővé teszi a kisebb vállalkozások számára, hogy az élmezőnyben tartsák a pozíciójukat. Ehhez persze kell egy tiszta cél, egy átlátható marketingstratégia, no, meg szakértelem, és miként az AliBútor is profikra bízta az e-kommunikációját, úgy másnak is megvan ez a lehetősége. Egy szó, mint száz, az online tér – bármilyen hihetetlen is – kiegyenlíti a lehetőségeket.

Célozz, és tűz!

A digitális marketing egyik ajándéka, hogy hatalmas demográfiai csoportokat tudunk elemezni, és megcélozni. Nagyon célzott csoportokra (=szegmensekre) bonthatjuk őket, hogy egy adott személyre összpontosíthassunk. Jól olvastad! Egy adott személyre. És ki az a személy? Az a személy, aki a legnagyobb valószínűséggel megveszi azt, amit el szeretnénk adni. Ha ilyen szintű célzást végzünk, akkor olyan hirdetést hozhatunk létre, amely rendkívül relevanciával bír a célpiac számára.

Ezek az üzenetek persze folyamatosan meg kell, hogy újuljanak. Nem ugyanazt a hirdetést mutatjuk meg több ezer alkalommal egy-két hónap alatt, hanem az üzenet átadási módjának széles palettáját alkalmazva.

De beszéljünk megint csak konkrétumokban! Nézzük példaként a keresőhirdetéseket, ez tulajdonképpen magában foglalja a Google hirdetéseket. A digitális marketingnek ebben a formájában a Google-ben keresést végző embereket célozza meg. A keresési eredmények ma már a webhelyek forgalmának körülbelül 64%-át teszik ki az interneten. Azoknál a vállalkozásoknál, amelyek nagy hangsúlyt fektetnek a SEO-ra (keresőoptimalizálás), a forgalom akár 80%-a is a keresési eredményekből érkezik. Ezek a célközönségek gyakorlatilag a vállalkozást vagy a vállalkozás termékét/szolgáltatását keresik, csak meg kell számukra mutatni.

A közösségi média hirdetések hasonlóképpen lehetővé teszik a célközönség szűkítését. A felhasználókról gyűjtött adatok révén például a Facebooknak is megmondható, hogy csak azoknak az embereknek mutassa meg a hirdetését, akiknek nagyon specifikus a legutóbbi viselkedése, érdeklődése, tartózkodási helye vagy egyéb paraméterei.

Amint azt a cikk elején említettük, a digitális világban, amiben élünk, a weboldal megléte, és a világos online marketingterv nem stratégiai előny, hanem stratégiai szükségszerűség. Ha a stabilitás, növekedés, és a megtérülés a cél, meg kell keresned az online megoldást.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük